Page 35 - FlipSL_LP_TP_2013
P. 35
LETNO
POROČILO
DRUŽBE
BORZEN
ZA LETO
Likvidnostno tveganje opredeljuje sposobnost zagotavljanja zadostnih denarnih sredstev za sprotno poravnavanje
zapadlih obveznosti. Najvišjo možno finančno likvidnost zagotavlja Borzen tako, da vselej razpolaga z zadostnimi
likvidnimi sredstvi za poravnavanje zapadlih obveznosti v roku ter ločenim vodenjem sredstev v upravljanju. Družba na
dnevni ravni načrtuje kratkoročno plačilno sposobnost z ažurnim spremljanjem denarnih tokov ter s skrbnim
načrtovanjem prilivov in odlivov na mesečnem/tedenskem nivoju. V družbi imamo vzpostavljen tudi sistem upravljanja
in optimiranja kratkoročnih viškov denarnih sredstev. Obenem skrbimo za razpršenost finančnih naložb, usklajevanje
ročnosti terjatev in obveznosti ter njihovo dosledno izterjavo.
V začetku leta 2013 smo bili izpostavljeni večjemu tveganju pri zagotavljanju zadostnih sredstev za izplačila podpor OVE
in SPTE, v nadaljnjih mesecih se je zaradi nižjega obsega izplačil podpor (na račun nižje realizacije proizvodnje elektrarn
v podporni shemi) ta izpostavljenost znižala, vendar se je septembra spet povečala zaradi znižanja prispevka OVE +
SPTE za industrijske odjemalce. Glede na to, da v okviru dejavnosti Centra za podpore upravljamo s sredstvi podporne
sheme, v okviru katere višino prispevka določa Javna agencija za energijo, prav tako pa tudi ne moremo vplivati na odlive
sredstev iz podpore sheme (število upravičencev, količine proizvedene energije), je bilo likvidnostno tveganje ocenjeno z
visoko stopnjo tveganja. Z namenom zagotovitve pravočasnih in celotnih izplačil upravičencem podporne sheme smo v
začetku leta 2013 najeli okvirni kratkoročni kredit v višini 9.3 mio EUR z ročnostjo do konca leta 2013, s čimer smo
stopnjo tveganja zmanjšali.
Poleg zgoraj navedenih tveganj spremljamo tudi valutna in obrestna tveganja, ki niso bila izrazita in zato niso terjala
posebnega upravljanja. V okviru poslovanja s tujino tako obračuni kot tudi finančna poravnava za različne segmente
poslovanja namreč potekata v evrih. Obrestno tveganje pa je povezano z nepričakovano rastjo stroškov financiranja
zaradi spremembe višine obrestne mere na trgu. Glede na to, da je družba najela kratkoročni okvirni kredit in je
obrestna mera za koriščen del kredita vezana na mesečni EURIBOR, ocenjujemo, da družba ni izpostavljena večjemu
tveganju in zadostuje sprotno spremljanje gibanja obrestne mere.
Ob spremljavi finančnih / tržnih tveganj v letu 2013 nismo zaznali posebnih odklonov.
ZAKONODAJNA TVEGANJA / SKLADNOST S PRAVILI
Zakonodajno tveganje je tveganje, ki je povezano s spremembami in nedorečenostjo predpisov, na katere družba nima
vplivov. Izpostavljenost družbe Borzen, d.o.o. zakonodajnim tveganjem je velika, saj je temeljna dejavnost družbe, kot
republiška gospodarska javna služba, regulirana dejavnost. Pri tem je potrebno še posebej izpostaviti, da je vir
financiranja gospodarske javne službe prav tako reguliran.
Tveganja, ki so povezana s škodo zaradi kršenja ali nepravilnega upoštevanja zakonodaje in podzakonskih predpisov,
upravljamo predvsem s tekočim spremljanjem in aktivnim sodelovanjem pri pripravi predpisov in z ažurnim
prilagajanjem poslovanja.
Poleg tega pa zakonodajna tveganja obvladujemo tudi s čim bolj natančnimi in nedvoumnimi predpisi, ki jih Borzen za
izvajanje poverjene mu gospodarske javne službe organiziranja trga z električno energijo, izdaja na podlagi javnega
pooblastila in posledično čim bolje definiranimi pogodbenimi določili.
Drugo tveganje, ki je predmet posebne pozornosti pri obvladovanju, je tveganje povezano z možnostjo izgub nalog
gospodarske javne službe zaradi uveljavitve Omrežnega kodeksa o izravnalnem trgu (angleško: Network Codes on
Electricity Balancing, v nadaljnjem besedilu NC EB). Tveganje obvladujemo z aktivnim sodelovanjem pri podajanju
pripomb na NC EB. V okviru Europex smo podali pripombe v okviru javne obravnave, ki so bile poslane ENTSO-E.
Predlog NC EB pa kljub posredovanim pripombam še vedno ne upošteva pripomb glede organizatorjev trga. Posledično
bomo navedenemu tveganju posebno pozornost posvečali tudi v prihodnje.
Ob zakonodajnih tveganjih v letu 2013 smo zaznali večji odklon med stopnjo tveganja in sprejemljivo stopnjo tveganja.
Razlog za ta odklon je predvsem v povečani zakonodajni aktivnosti, tako na državni ravni, kot tudi na ravni Evropske
Unije. Posledično smo tako zaznanim višjim stopnjam tveganja na zakonodajnem področju posvetili posebno pozornost,
tako da pričakujemo, da se bodo stopnje tveganja glede na dosedanje rezultate izvedenih ukrepov, ustrezno znižale.
V letu 2013 ni bil sprožen noben splošni upravni postopek. Na področju sodnih zadev pa ima Borzen odprta dva postopka
v zvezi z izplačilom sredstev iz podporne sheme.
35